Asikkalan seurakunnan hautausmaat

Rusthollintie 4
17200 Vääksy
puhelin (03) 8766 200
Asiakaspalvelutoimistot avoinna maanantai - keskiviikko kello 9 - 12.

Asikkalassa on kaksi hautausmaata,Asikkalan kirkonkylällä ja Kalkkisissa. Vuonna 2020 Asikkalan hautausmaille haudattiin yhteensä 89 vainajaa.

Hautojen hoitomaksu kesällä 2024 (vuoden 2023 hinnastoon ei muutoksia)

Tietoa hautausmailla kävijöille

Jätelajittelu hautausmailla

Asikkalan hautausmailla on astiat maatuvan jätteen keräystä varten. Niihin voi laittaa kitkemis- ja haravointijätettä, kuihtuneet leikkokukat yms. kasvijätettä. Kompostointi tapahtuu avokompostissa, jonka vuoksi niihin ei voi laittaa ruokajätettä. Kompostiin ei myöskään voi laittaa hiekkaa tai kiviä.

Hautausmailla on jäteastiat lasi-, metalli-, energia- ja sekajätettä varten. Muovikuorikynttilät käsitellään energiajätteenä, metallikannet tulee poistaa ja lajitella metallijätteeseen.

Hautojen kunnostus hautauksen jälkeen

Haudat peitetään hautauspäivänä tai ensimmäisenä arkipäivänä hautauksen jälkeen. Kesäaikaan haudan pinta tiivistetään ja tasoitetaan, kun kukat ovat kuihtuneet. Nurmi kylvetään noin kuukauden sisällä hautauksesta.

Kun maa on jäässä, haudalle jätetään kumpu, mikä tiivistetään, tasoitetaan ja nurmetetaan keväällä maan sulettua.

Haudoille sallitut istutukset ja rakenteet

Haudoille voi istuttaa moni-, ja yksivuotisia kasveja, jotka eivät täysikokoisinakaan ulotu haudan rajojen ulkopuolelle, eivätkä kasva yli 120 cm korkeammiksi. Haudoille ei voi asentaa sellaisia rakenteita, jotka haittaavat koneellista ruohonleikkuuta. Haudalla oleva kukkapesä saa ulottua enintään muistomerkin leveydelle ja max.35 cm:n etäisyydelle muistomerkistä.

Kynttilöiden poltto hautausmailla

Kuivana aikana kynttilöiden poltto hautausmaalla on kielletty tulipalovaaran vuoksi. Talvella suositeltavinta on polttaa tavallisia kynttilöitä lyhdyssä. Lyhdyt pitäisi viedä pois hautausmaalta hoitotöiden tieltä keväällä ennen kevätsiivousta. Kevätsiivous tehdään mahdollisimman pian lumien sulettua.