rippinuorten albat ja hihat

Rippikoulu

Rippikoulun tavoite

Rippikoulun yleistavoitteena on, että nuori vahvistuu siinä uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, johon hänet on pyhässä kasteessa otettu, kasvaa rakkaudessa lähimmäiseen ja elää rukouksessa ja seurakuntayhteydessä.
(Kirkon rippikoulusuunnitelma 2001)

Rippikoulut 2024

Vuonna 2024 rippikoulu tullaan järjestämään kolmena leirimuotoisena rippikouluna ja kiinnostuneideiden löytyessä kevään -24 aikana tapahtuvana iltapäivärippikouluna. Rippikoulun suorittamiseen kuuluu myös osallistumista yksittäisiin, ryhmäkohtaisiin opetuspäiviin, jotka järjestetään ennen leirijaksoa.

Kesän I-rippileiri: leirijakso 7.6.–13.6.2024 leirikeskus Kinismajalla. Konfirmaatio 16.6.2024 Asikkalan kirkossa klo 10.

Kesän II-rippileiri: leirijakso 28.6.– 4.7.2024 leirikeskus Kinismajalla. Konfirmaatio 7.7.2024 Asikkalan kirkossa klo 10.

Kesän III-rippileiri: leirijakso 26.7.–1.8.2024 leirikeskus Kinismajalla. Konfirmaatio 4.8.2024 Asikkalan kirkossa klo 10.

Kaikki rippikoulut alkavat yhteisellä rippikoulun startilla torstaina  30.11.2023 klo 17 Vääksyn seurakuntakodilla, Kalmarintie 3. Tilaisuuteen kutsutaan myös vanhemmat. Tilaisuuden jälkeen nuorille annetaan riparipassit, joihin tullaan keräämään riparimerkintöjä sekä annetaan muita tärkeitä ohjeita rippikoulun suorittamiseen.

Voit ilmoittautua rippikouluun tästä linkistä: Rippikoulu ilmoittautuminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ilmoittautuminen aukeaa maanantaina 9.10. ja päättyy sunnuntaina 5.11. klo 23.59

Rippileirimaksut 2024

Kesän rippileirimaksu oman seurakunnan jäsenille on 93€ ja muille 124€. Voit tarvittaessa hakea leiristä maksuvapautta kevään aikana. Tästä tarkempaa tietoa rippikouluryhmän opettajilta.

Kuka voi tulla rippikouluun?

Seurakunta kutsuu  rippikouluun erityisesti kaikkia nuoria, jotka rippikouluvuoden aikana täyttävät  15-vuotta. Rippikouluun ovat tervetulleita myös jo aiemmin tuon iän saavuttaneet.

Rippikouluun voi osallistua myös henkilö, jota ei ole kastettu. Konfirmaation edellytyksenä on kaste, koska se on kasteen vahvistamista.  Yleensä konfirmaatiota edeltävänä päivänä vietetään kastejuhlaa niiden nuorten kanssa, joita ei ole aiemmin kastettu.

Rippikouluun aikuisena

Mikäli rippikoulu jäi nuorena käymättä, mutta elämän myöhemmissä vaiheissa huomaat tarvitsemasi esimerkiksi rippikoulun mukana tuomia oikeuksia, sinun kannattaa ottaa yhteyttä rippikoulutyöstä vastaavaan pastoriin. Seurakunta järjestää aika ajoin yksityisiä tai pienryhmämuotoisia aikuisrippikouluja.

alba ja tennarit