Konfirmaatio

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon, jossa nuoresta tulee seurakunnan täysivaltainen jäsen. Konfirmaatio tapahtuu tavallisesti seurakunnan omassa kirkossa.

Kummit voivat konfirmaatiossa osallistua nuoren siunaamiseen. Konfirmaatiossa koko seurakunta rukoilee nuoren puolesta. Nuoret osallistuvat ensimmäistä kertaa itsenäisesti ehtoolliselle.

Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla, jota kannattaa juhlistaa perheen, sukulaisten ja ystävien kesken.

Konfirmaatio antaa oikeuden kummin tehtäviin ja oikeuden osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä olla täysi-ikäisenä ehdokkaana seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen antaa mahdollisuuden myös kirkkohäihin.

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Nuoria ehtoollisella