Diakonia kanssasi arjen ongelmissa

Läsnäoloa ja vierellä kulkemista, kuuntelemista, ja tukemista erityisesti silloin, kun elämä tuntuu vaikealta.

Jos sinulla on kipeitä, mieltä painavia asioita, joita haluat jakaa luottamuksella jonkun kanssa, silloin diakoniatyöntekijät ovat sinua varten. He ovat vaitiolovelvollisia kirkollisen koulutuksen saaneita sosiaalialan tai terveydenhuollon ammattilaisia. Voit sopia keskusteluhetken heidän kanssaan diakoniatoimistossa Maijan kammarilla, kodissasi, sairaalassa tai muualla yhdessä sovitussa paikkassa.

Diakoniatyö järjestää vertaistukea ryhmien ja leirien kautta.

Ota rohkeasti yhteyttä

kun tarvitset henkistä tai hengellistä tukea.

Kaipaat taloudellista ohjausta tai kertaluontaista apua.

Taloudellista tukea ja apua

Kaikkeen ei voi aina varautua, sillä elämä voi yllättää. Jotkut arvaamattomat asiat voivat sekoittaa esimerkiksi oman talouden. Yhteiskunnalla on hyvät turvaverkot yllätysten varalle, valitettavasti ne eivät aina riitä tai päätöksen viivästyminen vaikeuttaa elämään.

Seurakunnan diakoniatyö tukee sinua taloudellisen hädän hetkellä:

• ohjaamme sinua hakemaan apua ja tarvittaessa neuvomme hakemusten täytössä.
  • keskiviikkoisin kello 10 -11 jaamme ruokaa vähävaraisille yhteistyössä paikallisten yrittäjien ja vapaaehtoisjärjestö Avoimet ovet ry:n kanssa.
  • Diakoniatyöntekijät tavattavissa keskiviikkoisin klo 9-11, muina aikoina sopimuksen mukaan.
  • harkinnanvaraisesti voimme myöntää maksusitoumuksen kaupaan.
  • harkinnanvaraisesti voimme avustaa laskujen maksussa, kun muut yhteiskunnan tarjoamat keinot on käytetty. Päätöksen tueksi tarvitaan selkeä, ajantasainen tulo- ja menoselvitys, esimerkiksi viimeisin toimeentulopäätös laskelmineen. Haetut avustukset käsitellään diakoniatiimissä 3:n päivän sisällä anomuksen jätöstä. Päätöksestä ilmoitetaan hakijalle tekstiviestillä ja hylkypäätöksestä lisäksi paperilla, joka sisältää oikaisuvaatimuksen. Asikkalan seurakunnalla ei ole käytössä testamenttilahjoituksia tai rahastoja, joten avustussummat eivät voi olla korkeita. Diakonia-avustuksen saamisen edellytyksenä ei ole seurakuntalaisuus.
kaksi kättä ja kaksi palapelinpalaa jotka sopivat toisiinsa
Palat paikoilleen, kuva Pixapay

Diakoniatoimisto

Maijan kammarin yhteydessä os. Rusthollintie 4

Diakoniatyöntekijät

Jaana Huumo p. 044 7766 207

Sari Juutilainen p. 044 7766 206

Maijan kammarin sähköinen asiointipiste

Maijan kammarilta löytyyn asiakaskäyttöön tarkoitettu tietokone, ja tulostin. Voit tehdä sähköisiä hakemuksia, mikäli sinulla on nettipankkitunnukset.

Voit myös tulostaa tarvittavia liitteitä ja hakemuksia tunnusten puuttuessa. Diakoniatyöntekijät auttavat tarvittaessa.

Voit myös varata oman ajan, mikäli koet epävarmuutta ja tarvitset enemmän ohjausta asioiden hoitoon sähköisesti.