Kalkkisten kirkko

038766200 Asiakaspalvelutoimisto

150

Alttaritaulu hankittiin testamenttilahjoituksen avulla 1936. Sen on professori Zatzkan mukaan maalannut A. Heickell, ja kuvaa Jeesusta Martan ja Marian kodissa Betaniassa. Alttaritaulu on alkujaan maalattu Turun Betania-kirkkoon.

Kalkkisten kyläkirkossa vietetään messua noin kerran kuussa. Jumalanpalvelus alkaa yleensä klo 13. Kalkkisten kyläkirkon messuissa palvelee kyläkuoro Paavo Haapiaisen johdolla.

Kirkossa on digitaaliset Johannus-merkkiset urut, joissa on kolmisenkymmentä äänikertaa. Käytössä on myös sähköpiano.

Kalkkisten kyläkirkon historiaa

Kyläläisten aloitteesta alettiin suunnitella rukoushuonetta  Kalkkisten kylään vuonna 1909. Rahankeräyksellä ja seurakunnan avustuksella rakennustyöt aloitettiin samana vuonna. Tontti saatiin lahjoituksena Koskisen kartanosta, ja suuri osa rakennustarpeista lahjoitettiin perustetulle rukoushuoneyhdistykselle. Yhdistyksen jäsenet olivat Kalkkisten ja ympäröivien kylien asukkaita.

Kirkon suunnitteli ja rakennustyöstä vastasi paikallinen rakennusmestari Kalle Nyman. Rakentamisen valvonnasta ja tärkeimmistä sisutustöistä vastasi kylän majatalonomistaja Antti Honkanen. Suuri osa työstä tehtiin talkootyönä. Rukoushuone vihittiin käyttöön 28.8.1910.

Sisustuksen ja muun muassa penkkien uusiminen toteutettiin suurimmalta osin lahjoitusten turvin 1934.

Vuonna 1951 rukoushuone luovutettiin Asikkalan seurakunnalle. Peruskorjaus ja maalaus tehtiin vuonna 1960-61. Alueen maamiesseurat, maatalousnaiset ja marttayhdistykset lahjoittivat samassa yhteydessä sisustustekstiilejä, muun muassa taiteilija Kolsi-Mäkelän suunnittelema vihkiryijy, Usva.

Rukoushuone palveli kirkkona lähes 30 vuotta, ja vuonna 1961 se vihittiin kyläkirkoksi. Sisä- ja ulkokorjauksia suoritettiin vuosina 2004-2006: vesikatto uusittiin, rakennusta suoristettiin, kirkon ulkovuoraus ja ikkunat uusittiin. Keittiö uusittiin ja rakennettiin WC-tilat. Kirkkosali kunnostettiin 2007. Osa korjauksista tehtiin testamenttilahjoituksella.

Esteetön wc Esteetön wc
Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc