Asikkalan siunauskappeli

Kappelintie 20, 17320 Asikkala

038766200 Asiakaspalvelutoimisto

Asikkalan siunauskappeli on käytössä ennen kaikkea hautaansiunaamisia varten.
Kappelissa on noin 100 istumapaikkaa.

Asikkalan siunauskappelin historiaa

Siunauskappelin ovat suunnitelleet hautausmaa-arkkitehti Ilmari Wirkkala ja rakennusinsinööri Väinö Louhio, ja se valmistui juuri ennen talvisodan alkua vuonna 1939.  Vuonna 1986 suoritettiin ulkomaalaus. Kappeliin rakennettiin nykyaikaiset WC-tilat ja lämmitysjärjestelmä muutettiin sähkölämmitykseksi vuonna 1996. Samalla tehtiin kappelisalin sisämaalaus. Käytetyt urut hankittiin vuonna 2002.

Siunauskappelin ulkoseinässä on kaksi muistolaattaa: Pastori Aksel Laurellin muistolaatta ja Asikkalan vanhan puretun puukirkon muistolaatta. Aksel Laurell (kirkkoherrana 1744-1790) oli innokas perunanviljelyksen ja kansanopetuksen harrastaja.

Kappeli sijaitsee lähellä vanhan puukirkon sijaintipaikkaa, joka oli keskellä Asikkalan hautausmaata. Vanhan kirkon rakennuksista on jäljellä omalla paikallaan oleva tapulin alaosa, joka korjattiin talkoovoimin vuosina 2000-2002. Talkootyöt jatkuivat vuonna 2005, jolloin läpikäytävän paanukatto tervattiin.

Esteetön wc Esteetön wc
wc wc